Hoppa till sidans innehåll

Tips till lärare


Planera lektionen med övningar och lekar så att skridskotillfället känns meningsfullt och stimulerande.  Precis som ni gör på vanliga idrottslektioner.

  • Planera ett spann med övningar då barnen sannolikt kommer att vara på ojämn nivå.

  • Variera mönster.

  • Använd material som t.ex. koner, bollar, rockringar, ärtpåsar etc. för att bygga hinderbanor och stimulera till ännu mer rörelse på isen.
  • Bryt av med gemensamma lekar.

  • Hur kan barn öva på olika nivåer samtidigt?
    • Anpassa sträckan för övningen – längre sträcka/större cirkel för barn som åker fortare. 

    • Anpassa övningen – lägg t.ex. till armrörelser för barn som har lätt för övningen.

    • Cirkel är ofta en bra början.  Då har du som lärare lätt att se alla barn.
      • Börja med att stå stilla på cirkeln och röra er in till och ut från mittpunkten. Då samlas barnen på ett naturligt sätt ofta och det är lätt att göra sig hörd och hjälpa barnen. Du får snabbt en överblick vad barnen klarar av och samma övningar kan sedan genomföras med fart på cirkel, på linje eller runt hela banan. 

FOTO: privat

Uppdaterad: 14 SEP 2017 09:45
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Konståkningsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
Fax: 08-6996429
E-post: This is a mailto link